Az Ön kosara üres, vásárláshoz kérjük, válasszon termékeink közül!

Az áraink az ÁFA-t tartalmazzák.

Méret: 10x1000x2000
Ár: 3.325 Ft/kg
Méret: 4x1050x2050
Ár: 3.490 Ft/kg

-

Nincs hír a rendszerben
tovább olvasom >>
Bisnode tanusitvany
Impresszum
A projekt az Európai Unió és a Magyar Állam támogatásával valósult meg. Részletek
Görgők és kerekek

A görgők és kerekek számtalan formában vannak jelen mindennapjainkban, Különféle tárgyak mozgatását könnyítik meg.

Kivitelük és formai kialakításuk a mindenkori feladatuknak megfelelő, ezért igen változatos a küllemük.

Alkalmazásuknál az a cél, hogy mindig az adott feladatra megfelelő típus kerüljön beépítésre.

A nagyobb méretűeket és teherbíróbbakat inkább az iparban alkalmazzák, pl. különféle szállítóeszközök kerekeiként.

Ezekre a viszonylag nagy, 120-350 kg-os teherbírás miatt acél tartó talp és acélból sajtolt kerékpánt, valamint műanyag-, görgős- illetve golyóscsapágyazással szerelt tengelyagy a jellemző.

A műanyag perselyezésű kerekek karbantartásmentesek.

A görgős csapágyazásúaknak nagy terheknél is viszonylag csekély a gördülő ellenállásuk, amit csak a golyós csapágyazású kerekek múlnak felül.

A kerék teljes egészében készülhet teherbíró és kopásálló műanyagból is.

Az acél keréktárcsás változatok többnyire tömör gumiabroncson futnak.

Az ipari kerekek átmérője általában 80-250 mm közötti, és különféle szilárd felületeken való használatra alkalmasak. Horganyzott talpuk fix-, forgatható- és helyzetben rögzíthető változatú, amelyeket párban felszerelve szokás szerszám-, vagy kisebb szállítókocsik futóműveként alkalmazni.

Ennél nagyobb méretűek a kézi kocsikerekek, amelyek már ballonos kivitelűek, abroncsaik pedig 200 kg teherbírásuknak megfelelően műanyagból készülnek, vagy acéllemezből sajtoltak, átmérőjük 200, 260, és 400 mm.

Ilyenek pl. a taligák és a kis kézikocsik kerekei, amelyek akár lazább talajon is jól használhatók.

A görgők "tábora" a kerekeknél sokkal népesebb. A legváltozatosabbak a bútorgörgők, Szerelhetőségük szempontjából tartó bakjaik fixen felcsavarozhatók, műanyaghüvelyesek vagy simán acél csaposak, illetve menetes csapozásúak. Azonos típuson belül beszerezhetők olyan változatok is, amelyek talpa illetve a görgő oldható fékkel rögzíthető az adott helyzetben. A teherbírásuk a görgő kivitelétől és szélességétől függően 30 kg-tól 120 kg-ig típustól függően változó.

Anyaguk pedig a csap, illetve a felfogó lap kivételével többnyire szívós, nagy kopásálló műanyag-, vagy acél állvány, amelyek szívós műanyag, ritkábban fém- illetve fa-, gumibetétes görgőket fognak közre. Ez utóbbiak sikló csapágyazásúak, és forgó változataik könnyű irányíthatóságot biztosítanak bármilyen bútordarabnak.

Méretüket illetően a kerékátmérőjük és a talpmagasságuk a meghatározó, természetesen a teherbírásuk mellett.

Terhelhetőségüket általában szélesebb-, vagy kettős görgők alkalmazásával szokás növelni. Ez utóbbiak akár 80-100 kg terhelést is képesek elviselni. A csapméretük általában 10-11 mm.

Fogalmak és meghatározásuk:

  • A kerekek a következő alkotóelemekből állnak: futófelület/abroncs, kerék felni és csapágyazás. A kerekek kialakításuktól függően különböző teherbírással, gördülési ellenállással és futási minőséggel rendelkeznek.
  • A forgóvillás kerekek egy függőleges tengely körül fordulnak el, így téve a gépeket, szállítóeszközöket, stb. irányíthatóvá. A villa (forgóvilla) és a forgókoszorú (forgócsapágy) egy rögzítő elem segítségével van egymással összekötve. A kerékvilla tengely körüli könnyebb elfordulása érdekében a kerék rögzítése egy bizonyos vízszintes távolságra helyezkedik el a forgókosár tengelyétől (kinyúlás).A kinyúlás megfelelő mértékű kialakítás esetén biztosítja a kerék könnyű elforgását mindenféle külső beavatkozás nélkül úgy, hogy az egyenes irányú mozgás stabil marad.
  • A forgóvillás kerekeket különböző fékberendezésekkel lehet felszerelni, melyek segítségével megakadályozható:
    • a kerék forgómozgása (kerékrögzítő fék)
    • a kerék forgómozgása és a villa tengely körüli elforgása (kerék- és forgó koszorúfék)
    • a villa tengely körüli elforgása (irányrögzítő)
  • A fixvillás kerekek nem fordulnak el a tengelyük körül és így iránystabilitást biztosítanak.
  • A futógyűrűk/abroncsok különböző elasztomerekből állnak és egy acélgyűrűvel vagy acélbetéttel vannak felszerelve. A futógyűrűk/abroncsok jellegüktől függően különböző teherbírással, gördülési ellenállással és futási minőséggel rendelkeznek.
  • A támasztógörgők, tám görgők, követőgörgők, vezetőgörgők vastag falú külső gyűrűvel ellátott olyan henger- vagy tűgörgős csapágyak, amelyek kialakításuknál fogva képesek nagy, lökésszerű terhelést elviselni és külső palástjuk egyben futófelületként szolgál. A legtöbb típus belső gyűrűje tömör menetes csap.
  • Toló kapuknál alkalmazott görgök
    • Tartó görgők: az úszókapu alján, alul futó görgősorok, ezeken „úszik” a kapu.
    • Görgők, amelyek a sín profiljához igazodnak.
    • Felső vezető görgők: a toló kapukon fent futó görgők, amik megakadályozzák, hogy a kapu szárnyai kibillenjenek a függőleges síkból.
    • Felfutó görgők: nagyobb méretű (ipari) úszókapu esetén csökkentik a támasztó görgőkre jutó terhelést, segítik nyugalmi helyzetből motorral indítani a kaput.

Hogyan válasszunk kereket?

  • Teherbírás meghatározása:
    Határozza meg az összes terhet, amely a szerkezet súlyából és a mozgatni kívánt tömeg összegéből adódik. Az összes terhet el kell osztani hárommal, amennyiben 4 kerék lesz a szerkezet alatt. Erre a biztonsági tényezőre azért van szükség, mert történhet egyenetlen talajon az áru mozgatása és ilyenkor csak 3 kerék alatt oszlik el a tömeg.
  • Kerekek kiválasztása:
    A kerekek kiválasztásánál a következő fontos kritériumokat kell figyelembe venni:
    • a felhasználás jellege ( intézményi kerekek, tömörgumis kerekek, levegős kerekek, kapugörgők stb.)
    • átmérő kiválasztása
    • csapágyazás meghatározása ( golyós, tűgörgős, sikló)
  • Villa szerkezet kiválasztása:
    A villákat 3 féle módon különböztetjük meg:
    • forgó villa
    • fix villa
    • forgó villa fék szerkezettel
  • A villa felfüggesztés típusai:
    Talpas, hátfuratos, csavarmenetes, csapos, rovátkolt csapos, táguló csapos, oldalt felfogós.

Görgők és kerekek fő felhasználási területei:

  • Autóipari szerkezetek
  • Bútorok
  • Csomagoló gépek
  • Emelőszerkezetek
  • Élelmiszeripari kocsik
  • Épületgépészet
  • Ételhordó kocsik
  • Kofferek
  • Postai szállító kocsik
  • Repülőgép állványok
  • Sporteszközök
  • Sütőipar
  • Takarítógépek
  • Targoncák
  • Tisztító kocsik
  • Üzemi berendezések

A Vas-Színesfém kft által forgalmazott
néhány görgő és kerék a teljesség igénye nélkül


Alapkeréka
Fekete tömörgumi futófelületű, préselt acéllemez felnis, siklócsapágyas alapkerék

Fixvillás kerék:
Fekete tömörgumi futófelületű, préselt acéllemez felnis, siklócsapágyas
Villa:
Préselt acéllemez fixvilla
Méret: 80,0-200.0

Forgóvillás talpas kerék
Fekete tömörgumi futófelületű, préselt acéllemez felnis, siklócsapágyas alapkerék
Villa:Préselt acéllemez forgóvilla, dupla golyóskosárral a forgó részben
Méret: 80-200

Forgóvillás fékes talpas kerék
Fékes forgóvillás kerék
Fekete tömörgumi futófelületű, préselt acéllemez felnis, siklócsapágyas alapkerék. Rögzítő fékkel ellátva
Villa:
Préselt acéllemez forgóvilla, dupla golyóskosárral a forgó részben

Támasztó görgő
Támasztó görgő
Méret: 30-40

Tolókapu görgő
Tolókapu görgő
Méret: 120

Az Ön számára optimális ipari kerék és görgő kiválasztásában hathatós segítséget tudnak nyújtani kollégáink
a +36-34-311-730-es telefonszámon
vagy az info@vasszinesfem.hu címen.

Vas-Szinesfém Kft.
2800 Tatabánya Búzavirág út 5
Komárom-Esztergom megye

Forrása:

Görgők tervezési segédlet:
Kerekek és görgők www.ezermester.hu